جناب آقای گوریا، اجازه بدهید OECD ‌امتیاز تولید واکسن کووید-۱۹ را بخرد تا آن‌ را در اختیار همهٔ کشورهای فقیر بگذارد.

Tempo di lettura: 3 minuti

نامه سرگشاده از طرف بپه گریلو برای آنخل گوریا:

دبیرکل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)

۲۳ مارچ ۲۰۲۱ – ساعت ۰۰:۰۰ CET (زمان اروپای مرکزی)

جناب دبیرکل OECD آقای آنخل گوریای عزیز،

هر دقیقه، پنج نفر در کل دنیا به علت واکسینه نشدن بر اثر ویروس کووید۱۹ فوت می‌کنند. مالکیت خصوصی امتیاز تولید واکسن مانع می‌شود که واکسن به توزیع جهانی برسد.

آلبرت سابین، مخترع موثرترین واکسن دنیا، ۵۰ سال پیش نوشت:

«خیلی‌ها اصرار می‌کردند که واکسن فلج اطفال را به نام خود به ثبت برسانم، اما من نخواستم این کار را بکنم. این هدیهٔ من است برای همهٔ کودکان دنیا. وظیفهٔ یک ویروس‌شناس این است که از دانش خود برای سلامت همه انسان‌ها استفاده بکند

آلبرت سابین با واکسن فلج اطفال هیچ پولی بدست نیاورد، بلکه تاریخ را ساخت!

آقای گوریا، شما هم می‌توانید تاریخ را بسازید. ۳۷ کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، که دبیرکل آن شما هستید، از ثروتمندترین کشورها و نیز نمایندهٔ ۶۳٪ تولید ناخالص درونی (GDP) دنیا هستند.

آقای گوریا، لطفا، همین الان اقدام‌های لازم را به عمل آورید. از رؤسای ۳۷ کشور عضو OECD بخواهید که مالیات انسان دوستانه‌ای (#HumanTax #HumTax #HT) جهت خریدن امتیاز تولید واکسن کووید به بانک جهانی اهدا کنند. همهٔ موانعی که بتوانند جلوی گسترده‌ترین کمپین واکسیناسیون را بگیرند، باید برطرف شوند.

به عنوان دبیرکل یک سازمان کشورهای ثروتمند، اجازه بدهید OECD حق تولید واکسن را به قیمت بازار بخرد و آن را به فقیرترین کشورهای جهان اهدا کند.

پاندمی کووید۱۹ فقط با واکسینه کردن ثروتمندترین جمعیت جهان از بین نخواهد رفت.

اگر فقیرترین کشورها یک مخزن ویروس بشوند، سلامت مردم و اقتصاد جهانی بار دیگر تضعیف خواهد شد. و تلاش‌های واکسیناسیون فعلی‌مان بی اثر خواهد شد.

شرکت‌های سهامی خاص تنها در پی ارتقای سود خود هستند و نه منافع عمومی. چه درست چه غلط، سرمایه داری این است.

اما، از سوی دیگر، دولت‌ها و سازمان‌هایی مانند OECD وجود دارند برای اینکه منافع عمومی را ارتقا دهند. چه درست چه غلط، دموکراسی این است.

مالیات منصفانه برای تامین سرمایه و منافع جامعه است. مالیات منصفانه پیشرونده از طرف شهروندان و شرکت‌ها، با توجه به توانایی مالیشان، پرداخت می‌شود، مخصوصا در دوره‌های سختی مانند همه‌گیری و جنگ‌.

در حضور فاجعهٔ ظاهرا توقف ناپذیر پاندمی، ارزان‌ترین و انسانی ترین واکنش ثروت بزرگ این است که در راستای منفعت خود هم که شده، بیشتر اعانه بدهد تا اقتصاد جهانی را به ثبات برساند. این هم به نفع خودش است.

در واقع، آقای گوریا، خریدن یک کپسول آتش‌نشانی خیلی ارزان‌تر از خریدن یک ماشین آتش‌نشانی است. کپسول‌های آتش‌نشانی پاندمی جهانی فعلی، واکسن‌ها هستند. اگر همین امروز از کپسول‌ آتش‌نشانی استفاده نکنیم، فردا احتیاج به گروه آتش‌نشانان خواهیم داشت.

به نظر اینجانب برای بهتر کردن همکاری و توسعه (که دقیقا معنی OECD این است) هیچ چیزی مثل این ابتکار جهانی نسبت به ویروس موثرتر نخواهد بود.

چه کسی، در این پاندمی، تاریخ را خواهد ساخت؟ چه کسی غیر از شما؟ اگر حالا نه پس چه موقع؟

بپه گریلو، ۲۲ مارچ ۲۰۲۱

بنیان‌گذار جنبش پنج ستاره، حزب حاکم در دولت ائتلافی نخست‌وزیر ماریو دراگی و در مجلس.

پی‌نوشت

آقای گوریا، اجازه دهید به احترام آلبرت سابین و در مورد واکسن به عنوان یک کالای مشترک نگاهی کوتاه به طرح خود داشته باشم:

زمانی دانشمندان مانند آلبرت سابین بودند. سابین موفق‌ترین واکسن فلج اطفال را اختراع کرد. از او پرسیدند که می‌توانند حق امتیاز واکسن را ثبت کنند؟ او می‌توانست میلیاردر شودپاسخ او این بود: «این روند ثبت چقدر طول خواهد کشید؟» «پانزده روز» «کودکانی در این فاصله می‌میرند، به خاطر خدا هم که شده بیایید این اختراع را به بشریت اهدا کنیم». او در مارس ۱۹۹۳ درگذشت بی آنکه به او توجهی کنیم. اینگونه ما با پزشکی بزرگ و تاریخ رفتار می‌کنیم.

۲۵ نوامبر ۱۹۹۳ ، تلویزیون عمومی ایتالیا RAI Uno ، در ساعت ۲۱ ، با ۱۳

 

ITALIANO
ENGLISH 
FRANCAIS
ESPANOL
AL-‘ARABYYYA
HANYUI
NIHONGO
DEUTSCH
HRVATSKI
FARSI

Leggi Tutto

Fonte Il Blog di Beppe Grillo

Commenti da Facebook
(Visited 5 times, 1 visits today)
Vai alla barra degli strumenti